Tuesday, September 13, 2011

Χαρούκι Μουρακάμι, Σκληρή χώρα των θαυμάτων και το τέλος του κόσμου


Χαρούκι Μουρακάμι, Σκληρή χώρα των θαυμάτων και το τέλος του κόσμου (Hard-Boiled Wonderland and the End of the World 1991), μτφρ. Γιούρι Κοβαλένκο, Καστανιώτης, Αθήνα 1996, σελ. 498.

Συναρπαστική λογοτεχνική σύνθεση που κρατά αμείωτο το αναγνωστικό ενδιαφέρον. Μέσα από ένα διπλόχορδο όργανο αφήγησης ενορχηστρώνεται διπολικά η πλοκή, που ισορροπεί αριστοτεχνικά ανάμεσα στην πιο άγρια επιστημονική φαντασία και σ`ένα ειδυλιακό παραμύθι γεμάτο συμβολισμούς σαν παιδική ζωγραφιά. Δυό κόσμοι φαινομενικά διαφορετικοί που λειτουργούν σαν αντικριστοί καθρέφτες στους μπαρόκ δαιδάλους του μυαλού και της σωματικής πραγματικότητας.




Από την μια, ο κόσμος των Σημειωτών και των Αριθμητών, ο κόσμος των πληροφοριών, της επιστήμης, των αντικρουώμενων συμφερόντων, της χρήσης του ανθρώπινου εγκεφάλου ως όργανο/μηχανή καταχώρησης, ανακατάταξης, κρυπτογράφησης και φύλαξης πολύτιμων πληροφοριών. Το Σύστημα και το Εργοστάσιο, οι ΥΝΚανοί,τα υποχθόνια πλάσματα που θυμίζουν έντονα τις αφηγήσεις του H.P. Lovecraft.
Από την άλλη, μια φαινομενικά ειδυλιακή πόλη στο άχρονο σύμπαν της συνείδησης του ήρωα. Μια πόλη κυκλωμένη και κλειδωμένη από ένα αδιαπέραστο τείχος, όπου οι άνθρωποι που εισέρχονται αποχωρίζονται τη σκιά τους και το πνεύμα τους. Ζουν στους ήρεμους ρυθμούς μιας τέλειας ρυμοτομίας, χωρίς αναμνήσεις και πάθη, χωρίς χρήμα και συνείδηση. Αυτορύθμιση και Τάξη.

Οργιαστική φαντασία, εκπληκτική εικονοποιία, μαγική όραση, γοητευτική ποιητικότητα στοχασμών, πλοκή και δράση καταιγιστική, φιλοσοφικοί προβληματισμοί για την βαθύτερη αλήθεια του ανθρώπινου πυρήνα και συνείδησης.

Το κάθε κεφάλαιο θα μπορούσε να σταθεί και μόνο του, λάμποντας αυτόνομα στην ομορφιά της γλώσσας του και της πρωτοτυπίας του. Ωστόσο, όλα, στην πιο μικρή λεπτομέρεια, είναι άρτια ενοσρχηστρωμένα και συνδεδεμένα.

Εντοπίζουμε τις εμμονές του συγγραφέα πχ. τα υπόγεια τούνελ, η απροσδόκητη εξαφάνιση της γυναίκας του ήρωα μαζί με την γάτα τους, η διαίσθηση, οι εκπληκτικοί διάλογοι, τα ταμπλώ-βιβάν...










2 comments: